Мета. Розкрити вимоги до сучасного українського вчителя. Створити професіограму до педагога професійного навчання в галузі комп’ютерних технологій. Розкрити сутність поняття «імідж вчителя». Формувати творче ставлення студентів до майбутньої професії.
Питання для вивчення:
1. Виникнення та розвиток педагогічної професії.
2. Основні риси сучасного вчителя. Створення професіограми педагога професійного навчання в галузі комп’ютерних технологій.
3. Імідж учителя. Функції педагога.
4. Особливості педагогічної діяльності - визначення позитивів і недоліків.
Завдання для самостійної роботи
1. Напишіть педагогічне есе (міні-твір) на одну із запропонованих тем: «Мій улюблений учитель», «Мій ідеал учителя», «Образ учителя в художній літературі».
2. Доберіть, користуючись Інтернет-джерелами, вислови видатних педагогів (зокрема, В.О.Сухомлинського і А.С.Макаренка) про вчителя і створіть «Збірник висловів» за вашою редакцією.
3. Прокоментуйте думку дослідників:
Сучасні дослідники відзначають, що професія вчителя передбачає потреби:
− у співпраці,
− у досягненнях,
− творчості,
− самопізнанні,
− в емоційних контактах.
4. Позначте над кожною якістю ідеального вчителя порядковий номер, який буде свідчити про питому вагу тієї чи іншої якості (номер 1 - найважливіша для педагога якість і т.д.) властивостей: ввічливість, вдумливість, вимогливість, вразливість, вихованість, уважність, витримка і самовладання, гнучкість поведінки, громадянськість, гуманність, діловитість, дисциплінованість, доброта, сумлінність, доброзичливість, ідейна переконаність, ініціативність, щирість, колективізм, критичність, логічність, любов до дітям, спостережливість, наполегливість, відповідальність, чуйність, організованість, товариськість, політична свідомість, порядність, патріотизм, правдивість, педагогічна ерудиція, передбачливість, принциповість, самостійність, самокритичність, скромність, справедливість, кмітливість, сміливість, прагнення до самовдосконалення, тактовність, почуття нового , почуття власної гідності, чуйність, емоційність.
5. Пройдіть тест вивчення самооцінки професійної придатності та здібностей до педагогічної діяльності та зробіть самоаналіз.
Завдання для самоконтролю
1. Охарактеризуйте основні вимоги до вчителя сучасної школи і обґрунтуйте їх необхідність.
2. Які особливі риси властиві педагогу професійного навчання в галузі комп’ютерних технологій?
3. Що таке «імідж учителя»? Чим він відрізняється від іміджу політика, лікаря, менеджера?
4. Чи був у вас улюблений учитель? Які риси його особистості імпонували вам найбільше?
Відповіді на запитання
1. Звісно, що ідеал учителя у кожного студента буде свій, і можна бути певним, що той ідеал в принципі недосяжний. Але ідеальний образ вчителя кожного окремого студента в будь-якому випадку буде наділений рисами, характерними для уявлень цього образу великої кількості студентів. Це і буде узагальненим ідеальним образом учителя.
Учитель – це покликання, учительство – це служіння, а не праця. Тому вчитель має працювати не ради заробітку, не для виживання чи прожитку, а для виконання своєї місії на землі. Тому ідеальний учитель - це такий, для якого вчительство - сенс життя. Його вища користь - бути затребуваним, бажати й уміти віддаватись процесу, не очікуючи нічого натомість.
Справа вчителя – учити, а справа суспільства – дати вчителю гідні кошти для існування. І більше не будемо до цього повертатись. Ідеальний учитель ніколи не є найяскравішим. Він узагалі не повинен бути яскравим, бо він тільки передає через себе послання учню. Ідеальний учитель не може бути взагалі, він може бути для конкретної людини. І для кожної людини образ цей розрізнений, причому розрізняється цей образ і в різні періоди життя окремої людини. Але все ж таки ідеальний учитель в потрібний момент дає поштовх до розвитку, це той, хто примушує бути уважним, активним, живим.
Ідеальний учитель розуміє, що він не вставить учню свій мозок і не проживе за учня його життя, а тому доблесть учителя – зробити учня самостійним, відповідальним, стійким до життєвих випробувань. Він покаже цінність кожної дитини. Він проявить її цікавість і потрібність, а значить – розів'є індивідуаальні якості учня, задає напрямок розвитку, але враховує властивості дитини.Учитель обов'язково повинен знати дитячу психологію, розуміти душу дитини і вміти ставити собі запитання: «А чи завжди я правий?» Якщо вчитель байдужий до внутрішнього світу дитини, до її переживань, йому не місце в школі, інституті чи в іншихз закладах, навіть якщо він чудово знає свій предмет.
Отже, хороший вчитель має бути зразком вихованості і культури поведінки; грубість крики, образи в школі чи в інститутінедопустимі. Мені важко також представити собі вчителя, погано володіє культурою мови, що не вміє грамотно висловити свої думки. Ось на мою думку мій ідеал учителя.
2. Працю вчителя ні з чим не можна ні порівняти, ні зіставити. Ткач уже через годину бачить плоди своїх турбот. Сталевар через кілька годин радіє з вогненного потоку металу — це вершина його мрії; орач, сіяч, хлібороб через кілька місяців милується колосками і жменею зерна, вирощеного на полі... А вчителеві треба працювати роки і роки, щоб побачити предмет свого творіння; буває минають десятиріччя, і ледве-ледве починає позначатися те, що ти замислив; нікого так часто не відвідує почуття незадоволення, як учителя; ні в якому ділі помилки і невдачі не приведуть до таких тяжких наслідків, як в учительському. Учитель зобов'язаний перед суспільством, перед твоїми батьками працювати тільки добре; кожна крихта твоєї людської краси — це його безсонні ночі, сивина, неповоротні хвилини його особистого щастя — так, учителеві часто буває ніколи подумати про себе, бо він змушений думати про інших, і це для нього не самопожертва, не покірливе підкорення долі, а справжнє щастя особистого життя.
|
В. О. Сухомлинський
|
Вихователь — це особа, яка за дорученням народу має повсякденний доступ до найдорожчого народного багатства — розуму, думок, почуттів дітей, підлітків і юнацтва. Перед ним, з одного боку, моральні цінності, створені, вистраждані протягом століть, з другого — багатство народу, його майбутнє, його надія — молодо покоління. Вихователь творить найбільше багатство суспільства — людину. В цьому творенні найголовнішим є вміння знайти в моральних цінностях нашої Вітчизни і всього людства те, що треба вкласти в юні душі. Визначивши, що треба вкласти в юні душі, вихователь замислюється над тим, як настроїти своїх вихованців на сприйняття моральних цінностей.
|
В. О. Сухомлинський
|
...У наших руках — найбільша з цінностей світу — Людина. Ми творимо Людину, як скульптор творить спою статую з безформного шматка мармуру: десь в глибині цієї мертвої брили лежать прекрасні риси, які належить добути, очистити від усього зайвого.
|
В. О. Сухомлинський
|
Нема в світі більш гуманних професій, ніж фах лікаря і педагога. До останньої хвилини бореться лікар за життя людини, ніколи він не дасть відчути хворому, що його стан здоров'я поганий чи навіть безнадійний. Це азбучна істина лікарської етики. Ми, вчителі, повинні розвивати, поглиблювати в своїх колективах нашу педагогічну етику, стверджувати гуманне начало у вихованні як найважливішу рису педагогічної культури кожного вчителя.
|
В. О. Сухомлинський
|
Велика виховна сила школи народжується там, де у людини, перед якою тільки відкривається життя, є улюблений учитель.
|
В. О. Сухомлинський
|
Учителя не випадково називають високим іменем народний. Його мудрість творить ту складну річ, яку прийнято називати наступністю поколінь.
|
В. О Сухомлинський
|
Я вважаю, що виховання є вираз політичного кредо педагога, а його знання є допоміжними.
|
А. С. Макаренко
|
Раніш, ніж ви почнете виховувати своїх дітей, перевірте вашу власну поведінку.
|
А. С. Макаренко
|
Ніякі рецепти не допоможуть, якщо в самій особі вихователя є великі хиби.
|
А. С. Макаренко
|
Чому повинні бути недоліки? Хто це вигадав: «Ось мої недоліки, ось мої позитивні риси». Актив — пасив, і всі задоволені. Недоліки о, позитивні риси є — все, як належить. Я вважаю, що педагог не повинен допускати ніяких недоліків, і наші учні не повинні думати, що вони мають право на недоліки. Ми повинні вимагати від людини ідеальної поведінки (інша річ, що ми не завжди її досягаємо). І тоді буде якесь наближення до ідеала.
|
А. С. Макаренко
|
Виховання такого дисциплінарного тону буде успішним тільки тоді, якщо само керівництво подає приклад у цьому ж напрямі. Якщо, наприклад, колектив у строю або групою вирушає куди-небудь пішки, а начальник закладу або педагоги користуються екіпажем або машиною, то можна наперед сказати, що ніякий особливий дисциплінарний тон не буде вихований.
|
А. С. Макаренко
|
Потрібна маленька монографія на таку тему, як вплив одягу вчителя на характер учнів, вплив міміки вчителя на виховання характеру учня. Все це найдрібніші деталі, які вимагають уваги. Адже навіть Гоголь у своєму «Ревізорі» звернув увагу на те, що інший вчитель таку фізіономію скорчить, що хоч святих винось.
|
А. С. Макаренко
|
3. Вчитель...Готуючись до цієї професії потрібно зазначити,що нас вчать,насамперед,любити нашу професію,любити майбутніх учнів,бути для них не вчителями, порадниками,батьками і,навіть,друзями,але для цього потрібно прикласти чимало зусиль.
По-перше,ми маємо навчитися співпрацювати з учнями.Цікаво та докладно пояснювати матеріал.Зацікавити їх до нашого предмету,співпрацювати з ними.Адже,якщо ти гарний вчитель,то учням буде цікавий твій предмет і вони більше будуть хотіти досягати нових вершин.
З цього випливає друга потреба-досягнення.Не дарма говорять гарний учень-це той,хто перевершив свого викладача.Досягнення учня-це досягнення вчителя.Адже,яка може бути краща винагорода,як бачити,що ти дав учневі правельну стежку по якій він пішов.
По-третє,вчитель має бути творчою натурою.Як зацікавити до роботи,як весело і доступно подати тему-це все має знати гарний викладач.Тому,що в іграх матеріал засвоюється набагато краще.
Четвертим пунктом йде самопізнання.Якщо,хочеш стати вчителем,потрібно спитати себе,чи дійсно це мені потрібно,чи дійсно це моя мета.Тому,що самопізнання-це ключ до самореалізації.
І останнє-це вміння справлятися із будь-якими емоціями.Будь то твої чи твого учня.Потрібно вміти десь промовчати,десь пожартувати,а десь і прикрикнути.Адже,вчитель має завжди бути непорушним.Він має бути прикладом для дітей. Отже,якщо дотримуватися цим пунктам,то можна сказати,що для дітей ти будеш,не тільки вчителем,а й порадником та другом
4. ввічливість(8), вдумливість(20), вимогливість(9), вразливість(43), вихованість(21), уважність(23), витримка(22) і самовладання(10), гнучкість поведінки(36), громадянськість(37), гуманність(12), діловитість(38), дисциплінованість(13), доброта, сумлінність(14), доброзичливість(24), ідейна переконаність(39), ініціативність(7), щирість, колективізм(15), критичність, логічність(16), любов до дітей(1), спостережливість(19), наполегливість(18), відповідальність(25), чуйність, організованість, товариськість(26), політична свідомість(40), порядність(27), патріотизм(2), правдивість(28), педагогічна ерудиція(3), передбачливість(41), принциповість(29), самостійність(4), самокритичність(30), скромність(33), справедливість(32), кмітливість(31), сміливість(5), прагнення до самовдосконалення(6), тактовність(34), почуття нового(42) , почуття власної гідності(11), чуйність(17), емоційність(35).
Комментариев нет:
Отправить комментарий